Mechanism for Determining New Students Based Online at MIN 3 Banda Aceh
DOI:
https://doi.org/10.54621/jiaf.v14i1.1059Keywords:
Online Registration, Technology Access, New StudentsAbstract
Digital transformation in Indonesia's education sector, particularly the implementation of an online new student registration system, has significantly impacted efficiency and accessibility. This research focuses on MIN 3 Banda Aceh, which faces challenges related to infrastructure and technological understanding amid social diversity. A descriptive qualitative method was used to explore the experiences of administrators, parents, and prospective students through interviews and observations. The results indicate an increase in participation and parental trust in data security, although challenges still need to be addressed. These findings delve into the importance of integrating local values and Islamic education management principles in creating an inclusive and transparent system, with the hope of providing recommendations for better educational management in the future.
References
Alkhairi, A. A., & Arif, M. (2024). Filsafat Pendidikan Islam: Menggali Esensi Pendidikan Multikultural Dalam Konteks Keislaman. Jurnal Azkia: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 20(1), 27-39.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Cv Jejak (Jejak Publisher).
Arikarani, Y., & Amirudin, M. F. (2021). Pemanfaatan Media Dan Teknologi Digital Dalam Mengatasi Masalah Pembelajaran Dimasa Pandemi. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 4(1), 93-116.
Darwis, A., & Mahmud, H. (2017). Sistem Informasi Manajemen Pada Lembaga Pendidikan Islam. Kelola: Journal Of Islamic Education Management, 2(1).
Faisal, F., Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Sistem Pengelolaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Berbasis Simdik Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(1), 77-85.
Fauziah, N., & Permana, H. (2022). Pemerataan Akses Pendidikan Sistem Informasi Manajemen Pada Lembaga Pendidikan Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 59-74.
Hasanah, M. (2020). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Keluarga Dalam Islam Berdasarkan Al Qur’an Dan Hadist. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(01), 14-28.
Januariani, J., & Aziz, A. (2023). A Kebijakan Peningkatan Kualitas Pengelolaan Dan Manajemen Pendidikan Islam Melalui Penerapan Teknologi Informasi Dan Sistem Pengelolaan Data Yang Efektif. Al-Mafazi: Journal Of Islamic Education Management, 1(1), 64-76.
Jauhari, I. (2021). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Islam. Tarbawi Ngabar: Jurnal Of Education, 2(2), 190-208.
Kurdi, M. S. (2023). Dampak Pendidikan Multikultural Pada Madrasah Ibtidaiyah Di Indonesia. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(6), 215-244.
Saputra, A. M. A., Kharisma, L. P. I., Rizal, A. A., Burhan, M. I., & Purnawati, N. W. (2023). Teknologi Informasi: Peranan Ti Dalam Berbagai Bidang. Pt. Sonpedia Publishing Indonesia.
Shobri, M. (2024). Peran Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Transparansi Dan Akuntabilitas Di Lembaga Pendidikan Islam. Aksi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 78-88.
Syukur, A. (2024). Transformasi Pembelajaran: Aplikasi Media Baru Di Kalangan Pelajar SMP. Cv. Ruang Tentor.
Wijaya, A. R., Siregar, M., & Kartika, D. (2023). Perencanaan Strategis Sistem Informasi Sebagai Pendukung Optimalisasi Layanan Pendidikan Di Sekolah Dasar. Dirasisi, 1(1).
Yusuf, M., & Sodik, M. (2023). Penggunaan Teknologi Internet Of Things (Iot) Dalam Pengelolaan Fasilitas Dan Infrastruktur Lembaga Pendidikan Islam. Prophetik: Jurnal Kajian Keislaman, 1(2), 65-82.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Munada Nuril Arifa, Tihalimah Tihalimah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.