Implementasi Perencanaan Sekolah Penggerak Dalam Peningkatan Proses Pembelajaran Peserta Didik Di SDN 1 Trienggadeng
DOI:
https://doi.org/10.54621/jiaf.v14i2.891Keywords:
Implementation, Principal Planning, School Driving ProgramAbstract
The implementation of the School Driving Program is expected to enhance the quality of teaching. However, its execution often encounters various challenges, such as teachers not yet fully understanding the application of the new curriculum paradigm. This study aims to examine the planning of the School Driving Program in improving the learning process for students, the implementation of the program, and the obstacles faced in executing the program at SDN 1 Trienggadeng. This research employs a qualitative method with a descriptive approach. The subjects of this study are the principal, teachers, and students of SDN 1 Trienggadeng. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that the planning of the School Driving Program at SDN 1 Trienggadeng involves several strategic steps, including the school developing a data-driven structured plan that encompasses the enhancement of teacher competencies through training focused on innovative teaching methods and the use of educational technology.
References
Asiati, S., & Hasanah, U. (2022). Implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila di sekolah penggerak. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 19(2), 61-72.
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68-85.
Farida, N., & Mulyani, P. (2023). Studi Keefektifan Program Kemitraan Orang Tua di Lembaga PAUD Kabupaten Wonosobo. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 9(2), 113-122.
Irfan, M., Rahman, A., & Aras, L. (2023). Makin Dekat, Makin Cepat: Pengaruh Pokja Manajemen Operasional dalam Implementasi Program Sekolah Penggerak. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(1), 11-18.
Irvani, A. I., Ainissyifa, H., & Anwar, A. K. (2023). In House Training (IHT) Implementasi Kurikulum Merdeka di Komite Pembelajaran sebagai Komunitas Praktisi Sekolah Penggerak. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 160-166.
Juwita, F., Masudi, M., & Zulaiha, S. (2024). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka Dalam Menanamkan Karakter Siswa Di Sdit Cahaya Rabbani Kepahiang (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Katman, K., & Akadira, T. (2023). Implementasi Kepemimpinan Transformatif Dan Perbaikan Mutu Pendidikan Pada Program Sekolah Penggerak Di Indonesia. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 4(1), 378-387.
Lubis, M. J., & Jaya, I. (2019). Komitmen Membangun Pendidikan (Tinjauan Krisis Hingga Perbaikan Menurut Teori).
Mardizal, J., & Jalinus, N. (2023). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Kejuruan. Jonni Mardizal.
Musfah, J. (2012). Peningkatan kompetensi guru: Melalui pelatihan dan sumber belajar teori dan praktik. Kencana.
Nurjanah, E. A., & Mustofa, R. H. (2024). Transformasi Pendidikan: Menganalisis Pelaksanaan Implementasi Kurikulum Merdeka pada 3 SMA Penggerak di Jawa Tengah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 69-86.
Patilima, S. (2022, January). Sekolah Penggerak sebagai upaya peningkatan kualitas pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Efektivitas Sekolah Penggerak dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Sekolah Dasar Negeri Jogosatru Sukodono
Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(02), 120-126.
Simanjuntak, S. K., Hadijaya, Y., & Neliwati, N. (2024). Manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan etos kerja guru di sekolah menengah kejuruan swasta. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 362-375.
Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.
Wuryaningsih, W. (2023). Program Pendidikan Guru Penggerak, Efektifkah?: Sebuah Ulasan pada Kerangka Pengembangan Profesional Guru. Jurnal Widyaiswara Indonesia, 4(2), 17-26.
Yuliana, N., & Sholeha, L. K. (2024). Analisis Kinerja Guru Di SMK Bina Pemuda Cihampelas Kabupaten Bandung Barat. Manajemen: Jurnal Ekonomi, 6(1), 176
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Faiza Maisyura, Tihalimah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.