Eksistensi Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia

Authors

  • Fauzan MA Institut Agama Islam (IAI) Al-Aziziyah Samalanga Bireuen Aceh
  • Amiruddin MA Institut Agama Islam (IAI) Al-Aziziyah Samalanga Bireuen Aceh

DOI:

https://doi.org/10.54621/jiat.v1i2.200

Keywords:

Madrasah, Eksistensi, Lembaga

Abstract

Madrasah which is characterized by Islamic school, basically it is a dilemma admission that aimed to madrasah. In one side, madrasah as a public school distinctively Islamic is required to be able to graduate the students who have depth understanding in religious science, but on the other hand, there is a doubt whether it is possible to graduate the students who have depth understanding in the science of religion when religious studies presented only 30% in the madrasah.

References

Daulay, Haidar Putra. Sejarah Pertumbuhan dan Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia .Jakarta: Kencana. 2007.

Dawam, Ainurrafiq, et. al. Manajemen Madrasah Berbasis Pesantren.

Sapen: Lista Fariska Putra. 2004.

Hasbullah. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia; Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan. Jakarta: Grafindo Persasa. 1994.

Karel A. Steenbrink, Pesantren Madrasah sekolah Pendidikan Islam dalamKurun Moderen, Jakarta : LP3ES, 1986.

Keputusan Menteri Agama No. 370 Tahun 1993.

Maksum. Madrasah : Sejarah dan Perkembangannya. Jakarta : Logos Wacana Ilmu. 1999.

Muhaimin. Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta : Pustaka Pelajar. 2004.

Shaleh, Abdul Rahman. Madrasah Dan Pendidikan Anak Bangsa: Visi, Misi,

dan Aksi, Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada. 2005.

Soemanto, Wasty. Landasan Historis Pendidikan Indonesia. Surabaya:

Usaha Nasional. 1983.

Zuhairini, Sejarah Pendidikan Islam. Proyek Pembinaan Prasarana dan Sarana Perguruan Tinggi Agama/IAIN. Jakarta. 1986.

Published

2015-12-30

How to Cite

MA, F., & MA, A. (2015). Eksistensi Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(2), 124-140. https://doi.org/10.54621/jiat.v1i2.200