Pendekatan Pendidikan Terhadap Anak Berakhlak Buruk Menurut Ibnu Khaldun Dalam Kitab Muqaddimah Pasal 33
DOI:
https://doi.org/10.54621/jiat.v8i2.383Keywords:
Approach, Education, MoralsAbstract
This study aims to analyze violence in the world of education against children with bad morals to Ibnu Khaldun in the book of Muqaddimah chapter 33. This research uses qualitative research with a character study approach, data sources used are primary and secondary sources, data collection techniques namely searching the library and searching other related works and assisted with analysis techniques of interpretation, induction, internal coherence, heuristics and inclusive language. The result and discussion of reserch show that the educational approach to children who have bad character according to Ibnu Khaldun in the book of Muqaddimah chapter 33, namely : the approach of affection, speaking gently, giving a good example, the approach democratic attitude, giving attitude of caring, giving advice, giving punishment, and giving religious understanding
References
A. Tabi’in, “Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial”, Jurnal Ijtimaiya, Vol. 1 No. 1 Juli-Desember 2017
Abu Usamah Abdurrahman bin Rawiyah, “Lemah Lembut Dalam Berdakwah”, Artikel diakses pada tanggal 04 Juli 2020
Ahmad Tafsir, Pendidikan Agama Dalam Keluarga, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000.
Ahmad Yani, “Pendidikan Agama Pada Anak Oleh Orang Tua : Tinjauan Psikologi Islam, Jurnal JIA/Juni 2013/Th.XIV/Nomor 1/33-44
Al-Allamah Abdurrahman bin Muhammad bin Khaldun, Muqaddimah Ibnu Khaldun (Dar Al-Kitab Al’Arabi-Beirut, 2001
Alma Buchari, dkk, Pembelajaran Studi Sosial, Bandung: Alfabeta, 2010.
Amiruddin, Konsep pendidikan akhlak menurut Mahmud Yunus, (Lhokseumawe: Yayasan Madinah Al-Aziziyah, 2018), h. 67.
Amirulloh Syarbini, dkk, Mencetak Anak Hebat, Jakarta: PT Gramedia, 2014.
C. Drew Edwards, Ketika Anak Sulit Diatur, Cet Pertama, Bandung: Mizan Mdia Utama, 2006.
Departemen Agama RI, al-Quran dan Terjemahannya, Jakarta: Diponegoro, 2010
Jalaluddin, ”Pembentukan Sistem Nilai Dalam Pendidikan Islam”. dalam Conciencia: Jurnal Pendidikan Islam, Vol.IV, No.1, Juni
Latipun, Psikologi Konseling, Malang: Unversitas Muhammadiyah Malang, 2006.
M. Kom. I, F., & S.Pd.I., MA, A. (2018). Peranan Teungku Dalam Tradisi Kependidikan Islam Di Aceh. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(1), 58-73.
Mahdalena, “Marah Bentuk Kasih Sayang Anak”, Jurnal PG-PAUD STKIP Pahlawan Tuanku Tambusai, Volume 1 Nomor 2 Tahun 2015
Mufatihatut Taubah, “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam”, Jurnal Pendidikan Agama Islam, Volume 03. Nomor 01, Mei 2015
Muhammad Nurdin, & Amiruddin. (2019). Praktek Konselor dalam Layanan Bimbingan dan Konseling Islami di MAS Kuta Makmur Aceh Utara. Jurnal Al-Fikrah, 8(1).
Muhammad Quthb, Sistem Pendidikan Islam, Terj. Salman Harun, Bandung: Ma’arif, 1993
Munif Chatib, Orang Tuanya Manusia, Jakarta: Mizan, 2012.
Rahmat Ikbal, & Amiruddin. (2015). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Penbentukan Akhlak Peserta Didik di SMA Negeri 1 Samalanga Kabupaten Bireuen. Jurnal Al-Fikrah, 4(2).
Ramayulis dan Samsul Nizar, Ensiklopedia Tokoh Pendidikan Islam, Mengenal Tokoh Pendidikan di Dunia Islam dan Indonesia, Ciputat:Quantum Teaching, 2005.
Santoso Imam, Nasihat Untuk Qiyadah dan Kader Dakwah, Jakarta:Robbani Press.
Soekanto, Soerjono, Sosiologi Suatu Pengantar , Jakarta: Rajawali, 1992.
Sugiyono, Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2006.
Suroso Abdussalam, Strategi menjadi Orang Tua yang Bijak &Pintar , Surabaya: Sukses Publishing, 2012.
Syharin Harahap, Metodologi Studi Tokoh Pemikiran Islam, Jakarta: Istiqomah Mulya Press, 2005.
Tamyiz Burhanudin, Akhlak Pesantren: Solusi bagi Kerusakan Akhlak, Yogyakarta: ITTAQA, 2001.
Yohanes Enggar Harususilo, “Marah Dengan Kasih Sayang”, Artikel, Diakses pada tanggal 04 juli 2020
Zaini, Syahminan, Arti Anak Bagi Seorang Muslim, Surabaya:AlIkhlas, 1982.
Zakiah Daradjat, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta:Bumi Aksara, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
<meta name="google-site-verification" content="my376V_zufsFS7u-tp5mnbkhXyMKWFtW5e61aFjBujU" />